SREDA, 18. NOVEMBAR U 19.00 VELIKA SALA
dobitnici nagrade „Stražilovo“
predstavljanje nagrađenih knjiga „Apokrifi za Lilit“ i „Spirala“
„Pesme koje su u zbirci „Apokrifi za Lilit“, raspoređene u četiri ciklusa („Apokrifi po Lilit“, „Susreti“, „Mrak“, „Prolegomena za današnji dan“), podstiču čitaoca, nezavisno od njegove lične filozofije, na razmišljanje o temeljnim životnim principima i uvreženim stavovima. Već naziv zbirke nagoveštava teme kojima se autorka bavi u stihovima, a to su ustaljena pogrešna i zabludna uverenja koje pesnikinja prepoznaje, iznosi ih na videlo, zatim prezentuje sopstveni ugao pogleda i tako nastoji da čitaocima približi drugačiji aspekt istine, eventualno da proširi postojeće uvrežene stavove novim elementima. U pesmama se ujedno mistifikuju tabuizirane pojave o kojima se ne govori otvoreno ili se ne smatraju prioritetom. Stoga .prokletstvaʼ iz podnaslova zbirke ne moramo razumeti samo kao presudu ili osudu, već i kao izvitoperene, odnosno pogrešne životne principe koji uprkos tome istrajavaju stotinama, pa i hiljadama godina.“
Ana Margareta Lačok
U poeziji Milana Gromovića motiv ovog naizgled nihilističkog „kovitlaca“ doveden je do usijanja. Gromovićeva „Spirala“ jeste nada u smisao i nadilazi krug i ciklično kretanje poput „Privida kruga“ Milosava Tešića. U književnokritičkom osvrtu Nenada Grujičića ukazano je na simboliku ključnog motiva Gromovićeve lirike: „Simbolika spirale je bogata, otvorena za razumevanje sveta kao neprekidnog usavršavanja i dosezanja samih kosmičkih principa. Predstavlja životnu i božansku energiju, plodnost i rast, neprekidno kretanje (putovanje) koje daje mogućnost razumevanja i prihvatanja svih promena i novih ciklusa. Za koncept ovakve pesničke knjige naslov „Spirala“ potpuno je adekvatan i čini se, čak, jedini moguć.
Još jedan pokazatelj božanskog ishodišta u prvoj zbirci pesama Milana Gromovića prisutan je kroz motive freske i zografa. Naime, prvi ciklus zbirke „Spirala“ ima podnaslov „Prolog u priprati“, a prva pesma je „Ispred freske strašnog suda u crkvi u Kaoni“. Pesma je živo poetsko uvrežavanje čina stvaranja umetničke i duhovne tvorevine. Gromović je u ovoj pesmi približio i u istu ravan uokvirio srpskog / vizantijskog dijaka pred pergamentom sa savremenim piscem pred računarom, kao i zografa sa savremenim freskoslikarem.