SREDA, 13. SEPTEMBAR U 19.00
MALA SALA
učestvuju: Zoran Nedeljković, Nebojša Lazić i Marija Jeftimijević-Mihajlović„Razumevanje poetike srpskih pesnika koji su na prostorima Kosova i Metohije stvarali, živeli i kreirali jednu novu, pesničku realnost, ali realnost koja je bila idejna okosnica očuvanja srpskog nacionalnog identiteta, u znatnoj meri biće olakšano ukoliko imamo u vidu dijahronijski kontinuitet u kome je istorijsko nasleđe, s manjim ili većim oscilacijama, činilo osnovnu poetičku paradigmu srpskog pesništva. Tu prvenstveno treba imati u vidu književnu tradiciju Kosova i Metohije čiji razvojni put karakterišu usponi, padovi, prekidi i ponovni počeci.
Poezija je imala naglašen nacionalni sadržaj i kao osnovno poetičko i ideografsko čvorište – Kosovski mit i kosovsko opredeljenje, i to na način kako ga je opisao i Zoran Mišić u eseju ,Šta je to kosovsko opredeljenje’, kao pre svega duhovno i pesničko opredeljenje. To opredeljenje je ,deo metafizičke odbrane pesnika protiv nove apokalipse’, protiv duboke plime propadanja, novih istorijskih stradanja, novih progona koje je doneo kraj XX veka. To je sasvim u duhu tvrđenja Nikolaja Berđajeva da je stvaralački čin uvek oslobođenje i prevladavanje. Odnosno da ,užas, bol, nemoć, uništenje moraju biti pobeđeni stvaralaštvom’, jer stvaralaštvo ,u suštini jeste izlazak, ishod, pobeda’“. Marija Jeftimijević-Mihajlović
Zoran Nedeljković rođen je 1964. godine u Prištini. Trenutno živi u Kraljevu. Radi na Filozofskom fakultetu u Kosovskoj Mitrovici kao profesor sociologije kulture. Član je Udruženja književnika Srbije.. Zbirka „Feniksovim perom“ nastavak je prethodne knjige „Šaptač“ kao njen lirski i misaoni završetak.
Nebojša Lazić rođen je 1966. godine u Aleksincu. Magistrirao je i doktorirao na Filološkom fakultetu u Beogradu. Predaje opštu književnost i srpsku književnost 20. veka na Filozofskom fakultetu u Kosovskoj Mitrovici. Objavio je studije: „Antiutopijska trilogija Borislava Pekića“ (2013) i „Vreme i prostor u Zlatnom runu Borislava Pekića“ (2016), kao i roman „Opraštanje“ (2014).