ДО 30. НОВЕМБРА МАЛА САЛА
изложба најуспелијих стрип радова са међународног конкурса Салона стрипа 2024.
Сваки честити жири срећан је кад се налази пред тешким изборима. Посао жирирања је својеврсна порота која доноси вредносни суд о радовима у фокусу, стављајући себе у други план и служећи само у сврху одабира уметничког дела које, према зацртаним критеријумима, испоставља најбољи облик уметничког изражаја. Што је тих избора више, посао њихове селекције тим је и тежи. Сви пристигли радови на конкурсу Салона стрипа 2024. на свој јединствен начин - што квалитетом или одабиром стила, па до саме бројности учесника - жири овогодишњег салона ставили су на озбиљно искушење.
Довољно је рећи да 131 стрип из 23 земље говори колико је Салон стрипа релевантан чинилац на стрипској сцени. И та релевантност огледа се у скупу пристиглих радова чији су аутори - у овом случају кандидати за понуђена признања - изложили себе критичком суду како би понели неко од признања.
Треба ли истаћи демографску структуру учесника, ако већ говоримо о самом броју стрипова из поменутог броја земаља? Свакако, јер је од изузетне важности то што је трећина стрипова (46) рад деце узраста до 15 година! У данашње време, када се као друштво све више бринемо због потенцијалног суноврата културе, предстојећем, ако не већ и присутном, који притом највише погађа најмлађе, велико је задовољство приметити да се баш те генерације труде да потиру све негативне последице антикултуре. Млади су ти који нам поручују да не бринемо и узимају активно учешће да одрже стрип културу активном и живописном. Под великим утицајем светског мејнстрима - при том мислимо пре свега на данас доминантни јапански стрип - велики број радова млађих учесника ослања се на мангу. Али, не само на њу, већ и на друге чиниоце поп-културе данашње сцене. То је ствар за похвалу, не за бригу, јер показују колико активно прате сцену и трендове. А при том се усуђују, и то веома успешно, да смело и са жаром директно критикују оно што виде као погубне аспекте данашњег друштва.
Они старији, који су већ стасали носиоци стрип културе - као признати аутори или дебитанти - настављају своју мисију грађења девете уметности. Приметно је да се одвија природан процес стваралаштва, еволуција стилова и наративних бравура, а ту су и они који се држе устаљених образаца, али их изводе умешно и традиционално као и до сада. Али, у богатству стилова и уметничких израза, за жири је најлепши утисак оставила уникатност великог дела приспелих радова. А та уникатност, уз већ поменут квалитет радова млађих учесника, највећи је победник овогодишњег Салона стрипа у Београду.
Никола Драгомировић, теоретичар стрипа, члан жирија