SREDA, 28. FEBRUAR U 19.00
MALA SALA
učestvuju: Ana Gvozdenović, Ana Stišović Milovanović i autor
moderator i urednik: Vesna Kapor
„Dve godine pre objavljivanja romana Atanacković je realizovao istoimenu izložbu, multimedijalni rad koji čine tekst, predmeti, audio-video instalacije. Istovetni motivi vode, putničkog broda Luzitanije, čije su potapanje i stradanje više od hiljadu njegovih putnika bili i formalni povod za ulazak SAD u Prvi svetski rat, i sa druge strane motivi psihijatrijske klinike u Beogradu, koja u ratnim okolnostima dobija eksteritorijalni status i postaje jedina slobodna zona na okupiranoj teritoriju, čine tematsku okosnicu i Atanackovićevog proznog ostvarenja. Pred čitaocima je fantazmogorični svet romana o odrazima, ogledanjima, ukrštajima onoga što je gore i onoga što je dole, ispod i iznad, spolja i unutra; svet ispunjen kafkijanskim preobražajima na granici sna i jave, nadrealnog i stvarnog, u koji nas uvodi odlično izabran moto iz dela Petra Kočića. Uspostavljajući najpre intertekstualne veze sa Luisom Kerolom i njegovom Alisom u zemlji čuda, te sa Edgarom Alanom Poom, rodonačelnikom detektivske priče, Dejan Atanacković seže i dublje u književnu prošlost dozivajući ona ostvarenja u kojima su prisuni motivi lutanja i putovanja (najpre u smislu obrazovanja) te vođenja i vodiča. Problematizujući odnos ludosti, razuma i gluposti, pri čemu se razumu ne suprotstavlja ludost već ljudska glupost, Atanacković pokreće i pitanja verodostojnosti istorije, odnosno mogućnosti njenog falsifikovanja i manipulacije činjenicama.“
Ana Gvozdenović