UTORAK, 24. MAJ U 19.00 VELIKA SALA
ciklus: Izvođenje poezije na filmu
predavanje i razgovor sa analizom inserata iz filmova
predavači: Tijana Savatić i Stevan Vuković
Abu’l Fat Omar Ibn Ibrahim Hajam, persijski naučnik, mislilac i pesnik živeo je krajem jedanaestog i početkom dvanaestog veka, ali je na zapadu postao veoma popularan tek u devetnaestom, i to posebno zaslugom prerafaelita, a i novom modom orijentalizma u kulturi u umetnosti koja je tada zahvatala evropski kontinent. Citiranje njegovih stihova može se pratiti gotovo u kontinuitetu još od samih početaka kinematografije, pa sve do danas (bio je veoma korišćen filmski lik, a njegove pesme referenca pre tačno sto godina). Jedan od novijih filmova u kojem oni igraju znatnu ulogu jeste „Kraljica pustinje“ Vernera Hercoga, iz 2015, a pojavljuju se u filmovima potpuno divergentnih i stilskih i žanrovskih odrednica, od „Dvaneast majmuna“, ironične distopije Terija Gilijama iz 1995. do klasičnog vesterna „Duel na suncu“ Kinga Vidora iz 1946, bizarnog kvazibiografskog filma Kena Rasela o Rudolfu Valentinu, snimljenog 1977, pod nazivom „Valentino“, do „Neverne“ Adriana Lina iz 2002, kao neke vrste rimejka „Neverne žene“ Kloda Šabrola iz 1969. Naravno, pored mnoštva evropskih i američkih autora, tu su i iranski, od Darijuša Merdžuia i njegovog filma „Dobro je biti nazad“, iz 2012, preko Mohsena Mohmalbafa i filma „Tišina“ iz 1998, Abasa Kijarostamija, to jest filma „Vetar će nas nositi“, pa sve do iransko-jermenskog autora Varuja Karima Masihija, to jest njegovog filma „Sumnja“ iz 2009.