ЧЕТВРТАК, 20. ЈАНУАР У 19.00 ВЕЛИКА САЛА
циклус: Извођење поезије на филму
предавање и разговор са анализом исечака из филмова
предавачи: Тијана Саватић и Стеван Вуковић
Мистериозна ноћ у Бајроновој вили „Диодати“, близу Женевског језера, током које су Перси Шели, Мели Годвин Вултонскрафт, њена полусестра Клер Клермон, Бајрон и његов лични лекар Полидори, лета 1816. призивали своје најинтимније страхове, да би се тада, у тој ситуацији, јавили и зачели наративи „Франкенштајна“ Мери Годвин Вулстонкрафт, објављеног 1818. и Полидоријевог „Вампира“, одштампаног 1819, најчешћа је тема филмских наратива који се тичу живота Џорџа Гордона Бајона. Детаљно је обрађена у филмовима „Готик“ Кена Расела, из 1986, „Веслајући с ветром“ Гонзала Суареза из 1988, и „Уклето лето“ Ивана Пасера из исте године. Обрадили су га и биографски филмови „Мери Шели“ Хаифе Ал-Мансур из 2017. и „Лејди Каролина Ламб“ Роберта Болта из 1972, као и епизода 8 из сезоне 12 научнофантастичног серијала „Доктор Ху“, Сиднија Њумана, из 2005, и епизода 1 сезоне 6 хумористичког серијала „Пијана историја“, из 2019. То, међутим, не исцрпљује све референце на стихове Бајрона на филму, тако да се, на пример, у „Голом пољупцу“ Семјуела Фулера, из 1964, чују стихови Бајроновог „Дон Жуана“, а пролог филма „Гусар“ Ентонија Квина, из 1958. обележили су стихови истоимене Бајронове песме из 1814. Разни стихови провејавају и у биографском филму „Бајрон и балада о демону“ Никоса Коундуроса из 1992, телевизијској драми Џулијана Фарина под називом „Бајрон“ из 2003, као и у кратком серијалу под називом „Скандалозне авантуре Лорда Бајрона“ Руперта Еверета, из 2009.
![]() |
![]() |
![]() |