УТОРАК, 12. МАРТ У 19.30 ВЕЛИКА САЛА
Циклус: Уметност, филм и деколонизација,
Тема: Урођеничка (Абсалоке) феминисткиња Венди Ред Стар
пројекције документације радова са разговором
Венди Ред Стар је мешаног порекла, досељеничког, односно ирског, и домородачког, односно Абсалоке („деца птице са великим кљуном“) племена у оквиру Кроу (Врана) народа, чији резерват се налази на подручју америчке државе Монтане. Она је одрасла у том резервату, стално кријући да су јој по мајци сви рођаци бели, да би, када је тај резерват напустила, како би похађала студије уметности на Боземан јавном универзитету у Монтани, почела да штрчи управо по свом урођеничком пореклу. То је све тематизовала у својим радовима који разграђују и романтизоване и идеализоване слике староседелаца Америке, управо као и њихове колонијалистичке стереотипизације. Када је почела да ради и са музејским збиркама, посебно оним етнографским, које су биле фокусиране на наслеђе староседелаца Америке, као уметница позвана да ради радове који би били у некој врсти дијалога са њима, одмах је приметила да је већина текстова о елементима тих збирки писана са позиције оних који тим традицијама не припадају, као и да је количина артефаката које су израдиле жене готово занемарљива. Стога је, поред излагања свог личног рада, развила и праксу промовисања уметничких доприноса жена староседелачког порекла, како у домену свих оних традиционалних вештина и примењених уметности, тако и савремених критичких уметничких пракси. Често у својим радовима развија приче везане за њену најближу породицу - бабу по оцу, која је израђивала тканине по традиционалним локалним методима, оца, војног пилота и вође рок бенда, па и њену ћерку, која заједно са њом интервенише на документарном материјалу. И свој сопствени лик поставља у оквире радова који мешају традиције, рецимо етнографске фотографије и призора из научнофантастичних филмова, или пројектују матрилинеарна наслеђа, као када инсценира неке трикстерске критичке реконтекстуализације староседелачких традиција заједно са својом ћерком.