ТРАЈЕ ДО 12. ОКТОБРА
Број пристиглих радова на конкурс : 334
Број учесника: 377
Број земаља из којих су радови стигли: 25
Земље из којих су радови стигли на конкурс:
Босна и Херцеговина (12), Бугарска (9), Црна Гора (15), Естонија (1),
Филипини (1), Хрватска (12), Италија (4), Јапан (1), Канада (1), Кина (3), Мађарска (4), Македонија (21), Молдавија (2), Пољска (7), Португал (1), Румунија (3), Русија (10), Словачка (1), Словенија (2), Србија (259), Турска (1), Украјина (1), Уругвај (2), Узбекистан (3), Вијетнам (1)
Жири:
Маја Веселиновић, стрип аутор и иллустратор
Бобан Савић Гето, стрип аутор и иллустратор
Жељко Пахек, стрип аутор и иллустратор
Игор Кордеј, стрип аутор
Александар Зограф, стрип аутор.
РЕЧ ЖИРИЈА ИЛИ - НЕ КРАСИ НАГРАДА ДЕЛО ВЕЋ ДЕЛО НАГРАДУ
Независно од тога да ли је уметничко дело овенчано наградом, његова уметничка вредност увек остаје иста. С наградом то није случај. Награда је онолико вредна колико су вредна дела којима је додељена. Потребне су године да би се углед једне награде изградио и само један погрешан избор да би се тај углед урушио.
Уколико се сложимо да ће и овогодишње награде отићи у праве руке, ауторима честитајте на њиховим остварењима, а жирију на наградама. Јер, достигнућа аутора су њихова дела, а награде су дело жирија. Жири се, дакле, још једном нашао у незахвалној прилици да упоређује оно што се не да поредити и мери оно што је немерљиво. У име жирија честитам свим учесницима на њиховим остварењима. Захваљујући њима, овај Салон већ шеснаест година окупља и радује бројне ауторе и љубитеље стрип уметности.
На крају, волео бих да подсетим на нешто што ћу понављати када год ми се за то укаже згодна прилика јер сматрам да је то веома важно: Уметност није такмичарска дисциплина. Једина особа с којом се истински стваралац такмичи је он сам; достигнућа једног уметника не обезвређују напоре његових колега на начин на који се то дешава у спорту; уметници нису конкуренти, већ саборци у заједничкој борби за лепоту; у тој борби нема поражених ни победника већ само добитника. А добитник је свако ко је учествовао у стварању лепоте, а још и више онај ко је у прилици да у тој лепоти ужива.
Неколико речи о овогодишњим добитницима награда: Шеснаести по реду Салон стрипа СКЦ обележен је рекордним бројем домаћих и иностраних учесника, као и рекордним бројем радова. Из 25 земаља приспело је чак 334 рада. Списку земаља досадашњих учесника ове године придружио се и Вијетнам.
Гранд Приx овогодишњег салона додељен је Ђорђу Миловићу за стрип Ружичасто за почетнике. Овај стрип доноси нам поетизовану причу о релативној природи такозване стварности. Миловићев свет дочаран је особеним, веома префинјеним ликовним рукописом.
Награду за најбоље остварење у домену класичног стрип језика добила је Ива Груева. Њен стрип Формула успеха краси једноставна, топла и племенита порука. Ива се послужила ненаметљивим, али изразито питким наративним стилом какав се из незнаног разлога све ређе среће у савременом стрип приповедању. Награда за најбољи цртеж додељена је за стрип Маестрална Марија, Иве Атоски. Ауторка се ухватила у коштац с комплексним цртачким захтевима, примењујући искуства ликовне графике. За најбоље остварење у домену алтернативног стрип језика проглашен је стрип Замка, Бојана Милојевића. Овај стрип на необичан начин хармонизује свесно пројектовани несклад. Прича је проткана вешто балансираним апсурдом и пропраћена еквивалентним графичким стилом.
Стрипу Див јунаци Небојше Василића додељене су две награде, за најбољи сценарио и Специјална награда за иновацију. То је носталгична прича са отрежњујућим епилогом, вођена сигурном руком стрипског приповедача. Иако је у својој основној цртачкој поставци заснована на традиционалном језику стрипа, аутор се у завршној изради послужио комплексним занатским поступком, нетипичним за овај медиј. Планови призор поља разврстани су по дубини, налик на позоришне кулисе. Због немогућности да се овај квалитет сачува у штампи, ликовна галерија наметнула се као природно стециште овог остварења.
Б. С. Гето
КОНКУРС 2018 – НАГРАДЕ
НАГРАДЕ ЖИРИЈА:
∙ ВЕЛИКА НАГРАДА САЛОНА (ГРАНД ПРИX):
Ђорђе Миловић, Србија, “Ружичасто за почетнике”
СТРИПОГРАФИЈА Ђорђа Миловића: Аутор ове стрипографије тврди да не зна одакле долази, па, самим тим, ни када је уистину рођен, и одавно се чуди онима који тврде да знају, ако ништа друго, када и где су рођени.
Рано је напустио школу, у потрази за земљом Слободе, и, на том путу, неким волшебним моделима сазнања, открио своју неодлучност, колебљивост и подвојеност на оног који црта и оног који пише своја искуства света и световног забележио је у, до данас, седам објављених стрип албума, редом: Оно што тражим, СКЦ Нови Сад & СКЦ Београд, 2003; Грбе у врту, СКЦ Нови Сад, 2004; Насиље за почетнике, СКЦ Нови Сад, 2008; Црвена трава, Комико, Нови Сад, 2010; Другим очима, Омнибус, 2011; Вадисрце, Модестy Стрипови, 2012; и Свети дух и вода, Комико, Нови Сад, 2014. Прошле године је, за француског издавача Делкур објавио албум Црвена коњица, према истоименом остварењу Исака Бабеља, за који је сценарио написао Жан Пјер Пеко. У пероду између 2003-2006, на програмима радио Новог Сада, непосредно после поноћних вести, креирао је несвакидашњу радио емисију Зона 9.
Последњих година пише текстове које сам илуструје за портал П.У.Л.С.Е. Његова најновија збирка прича под насловом У име напретка већ неколико година чека дан када ће бити обзнањена оној јавности која држи до своје опште културе у којој је стрип одавно заузео улогу невидљиве уметности.
За себе често воли да каже да је остао заточеник пост бунтовничког и револуционарног времена седамдесетих, када је стрип у Француској, Шпанији и другим земљама Европе и света добио многима неочекивану форму кратке приче које су на радикалан начин доводиле у питање а често и напуштале прилично окоштале жанровско-тематске обрасце популарне стрип серијализације.
Своја стрип остварења као и текстове, налик есејима, понекад назива онолико мишљењем колико и певањем.
У овом времену окамењеног капитализма и диригованих задовољстава псеудо-индивидуализма, у којем је човек преиначен наново у зупчаник све убрзаније машине технолошког прогреса, стрип, као и свака духовна вредност и културно добро, асимилован владајућим друштвеним поретком, самим тим, свакодневно губи моћ да својим анестезираним савременицима говори језиком који свесно противречи постојећим моделима, дакако, хронично болесне стварности.
Недавно ми је у поверењу рекао да земљу Слободе још није успео да нађе, али земљу обмане и привида, да не каже баш лажи, редовно посећује у својим трагалачким напорима, а своје увиде и даље бележи на само њему својствен начин.
Ђорђе Миловић, извод из текста
∙ НАЈБОЉЕ ОСТВАРЕЊЕ У ДОМЕНУ КЛАСИЧНОГ СТРИП ЈЕЗИКА:
Ива Груева, Бугарска, “The Формула of Суццесс”
∙ НАЈБОЉЕ ОСТВАРЕЊЕ У ДОМЕНУ АЛТЕРНАТИВНОГ СТРИП ЈЕЗИКА:
Бојан Милојевић, Србија, “Замка”
∙ НАЈБОЉИ СЦЕНАРИО:
Небојша Василић, Сербиа, “Див јунаци”
∙ НАЈБОЉИ ЦРТЕЖ:
Ива Атоски, Србија, за рад “Маестрална Марија”, по сценарију Иване Нешић, Србија
∙ СПЕЦИЈАЛНА НАГРАДА ЖИРИЈА ЗА ИНОВАЦИЈУ У СТРИП УМЕТНОСТИ:
Небојша Василић, Србија, “Див јунаци”
НАГРАДЕ ЖИРИЈА У КАТЕГОРИЈИ ТАКМИЧАРА ДО 15 ГОДИНА:
∙ МЛАДИ ЛАВ:
Тијана Дабић (2005), Србија, “Побуна у шуми”
∙ СПЕЦИЈАЛНА НАГРАДА ЖИРИЈА ЗА НАЈБОЉУ ИДЕЈУ:
Дрина Опачић, Србија, “Мишко и Длакави”
∙ СПЕЦИЈАЛНА НАГРАДА ЖИРИЈА ЗА ЗРЕО И МАШТОВИТ ИЗРАЗ:
Матеја Милојевић (2005), Србија, “Лале & Клемпа”
∙ СПЕЦИЈАЛНЕ НАГРАДА ЖИРИЈА ЗА НАЈМЛАЂЕ АУТОРЕ:
Лара Цимерман (2012), Србија, “Игра једнорога”
Марко Лекић (2012), Србија, “Моји хероји”
Михаило Јованчевић (2012), Србија, “Живот Светог Саве у сликама”
НАГРАДЕ ПРИЈАТЕЉА САЛОНА:
∙ НАГРАДА СТРИПОТЕКЕ:
Сенка Милутиновић, Србија (цртеж), Марко Шерер, Србија (цртеж & колор), по песми Жака Превера, “Како насликати портрет птице”
∙ НАГРАДА ИЗДАВАЧКЕ КУЋЕ СYСТЕМ ЦОМИЦС:
Милосав Остојић, Србија (сценарио & цртеж), Саша Арсенић, Србија (колор), “Војници из бајке”
∙ НАГРАДЕ ИЗДАВАЧКЕ КУЋЕ ДАРКWООД:
Иван Ђуровић, Србија (сценарио), Миодраг Јовановић, Србија (цртеж & колор), “Вук”
Нађа Тиодоровић (2006), Србија, “Змај Огњени Вук”
Јелена Кркајлић, Србија, “Схаттеред дреамс”
∙ НАГРАДА КЊИЖАРЕ ДЕЛФИ:
Сенка Милутиновић, Србија (цртеж), Марко Шерер, Србија (цртеж & колор), по песми Жака Превера, “Како насликати портрет птице”
∙ НАГРАДА ИЗДАВАЧКИХ КУЋА МАКОНДО И БЕЛИ ПУТ:
Викториа Сорокина, Естонија (сценарио), Малика Вјештица, Србија (цртеж), “Сецрет Адмирер”
∙ НАГРАДА ИЗДАВАЧКЕ КУЋЕ БЕСНА КОБИЛА:
Предраг Бачкоња, Србија, “Виситор”
∙ НАГРАДА ИЗДАВАЧКЕ КУЋЕ МОДЕСТY СТРИПОВИ:
Томислав Кошта, Хрватска, “Корак неба”
∙ НАГРАДА ЧАСОПИСА СТРИПОЛИС:
Генțиана Думитраșцу, Румунија (сценарио, цртеж & колор), Андреи Думитраșцу, Румунија (цртеж), “Гиги & Катерина / А Фрагиле Лове тале + оур буилдингс диарy”
∙ НАГРАДА КЛУБА КОЛЕКЦИОНАРА "С" И МАЛЕ ПРОДАВНИЦЕ РЕТКОСТИ: Маша Милосављевић (2002), Србија, “The Драгон Гуардиан”
∙ НАГРАДА СТРИПАРНИЦЕ КЕН СТРИПОВИ:
Денис Крајачић (2003), Србија, “Једна савремена прича из Грчке митологије”
∙ НАГРАДА КЊИЖАРЕ АЛАН ФОРД:
Павле Зелић, Србија (сценарио), Ненад Цвитичанин, Србија (цртеж & колор), “Нисам мали”
∙ НАГРАДА ИЗДАВАЧКЕ КУЋЕ ФОРМА Б:
Младен Мировић, Србија (сценарио), Ђорђе Лукић, Србија (цртеж), “Неверенд”
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |