30. SEPTEMBAR - 2. OKTOBAR
19. MEĐUNARODNI SALON STRIPA SKC BEOGRAD
PETAK, 30. SEPTEMBAR U 13.00 VELIKA SALA
PRESS KONFERENCIJA SALONA STRIPA 2022. I OTVARANJE FESTIVALA
30. SEPTEMBAR - 2. OKTOBAR (16.00 - 21.00) VELIKA SALA
GOVORNI I TRIBINSKI PROGRAMI SALONA
30. SEPTEMBAR - 2. OKTOBAR (10.00 - 21.00) KLUB SKC
BERZA STRIPA
30. SEPTEMBAR - 15. OKTOBAR (8.00 - 20.00)
IZLOŽBE SALONA 2022.
Najznačajniji segment programa 19. Međunarodnog salona stripa 2022. godine svakako je velika dokumentarna retrospektiva Andrije Maurovića u autorskom konceptu i selekciji izložbenih eksponata Veljka Krulčića, uglednog zagrebačkog izdavača i istoričara stripa. Andrija Maurović bio je slikar, ilustrator, crtač stripova i jedna od najmarkantnijih umetničkih figura kako u Hrvatskoj, tako i na jugoslovenskim prostorima. Jedinstvenim načinom života izrazitog umetnika i autentičnim slikarskim rukopisom privlačio je pažnju publike i čitalaštva svojim ilustracijama za naslovne stranice knjiga i časopisa, novinskim priča,ma te portretima filmskih glumaca i posebno uzbudljivim stripovima.
Značaj ove galerijske postavke, koju prati i program promocije najnovijih izdanja o Mauroviću, ponajbolje je sadržan u Krulčićevom nazivu izložbe „Maurović, Stari mačak, još jednom (ili - prvi put) u Beogradu?“ Rekli bismo, svakako prvi put u ovako jedinstvenom i ovoliko obimnom konceptu, posebno pripremljenom za ovaj festival.
Drugi, veoma značajan segment ovogodišnjeg festivala, jeste izložba vodećeg slovenačkog umetnika andergraund ili, preciznije rečeno, autorskog stripa Istoka Sitara koji je, istini za volju, do sada objavio sedamnaest žanrovski različitih albuma. U njima prevashodno razmatra odnos mladih prema ljubavi, erotici, alkoholu, drogama, društveno-kritičkim temama, a usredsređuje se na anomalije poput nacionalizma, šovinizma, rasizma, ksenofobije i homofobije, koje su inače isprepletene u čitavom njegovom stripovskom opusu.
Njegova izložba pod nazivom „Ljubavne priče Istoka Sitara“ u većem delu donosi ilustracije pre svega autentičnog stilskog izraza, a zatim i visokog stepena kvaliteta likovnog znanja i izuzetne umetničke vrednosti. Reč je o već etabliranom umetniku na ovim prostorima čija su dela prevođena na srpski jezik, pa su na izložbi zastupljene i strip table iz ovdašnjih izdanja, kao i kratak bibliografski i portretni segment autora.
Ekskluzivnost programa Salona stripa 2022. čini i gostovanje italijanskog umetnika Danijela Meučija (Daniele Meucci), autora grafičkog romana „Tesla: Čovek koji je oblikovao budućnost“, (Komshe, Beograd, 2022). Priča zasnovana na intervjuu koji je Nikola Tesla dao časopisu „Liberti“ 1935. godine, oživljena je divnom tehnikom akvarela i, kako kaže priređivač izdanja, namenjena svima koji žele da nauče više o životu ovog izuzetnog pronalazača.
Pomenute izložbe, kao i velika dokumentarna retrospektivna izložba Slobodana Ivkova, dobitnika Salonove nagrade za životno delo i prateće izložbe festivala („Grand Prix Salona 2003 – 2022“; „Laureati Salona 2003 – 2022“; „Ovde, na ovom mestu...#2“), biće dostupne posetiocima od 30. septembra do 15. oktobra. Govorni - predavački i tribinski programi, kao i nezaobilazna Salonova berza stripa, trajaće od 30. septembra do 2. oktobra 2022. godine.
Miki Pješčić, urednik Salona stripa
GOSTI SALONA STRIPA:
ISTOK SITAR (Slovenija)
Istok Sitar (Iztok Sitar) rođen je 1962. godine u Ljubljani, gde je završio dizajnersku školu. Svoj prvi (pomalo autobiografski) strip „Ko je ubio crtača stripova“ objavio je 1984. godine u književnom časopisu „Mentor“. Od tada, pod svojim imenom ili pseudonimom Ninel, objavljuje stripove i karikature u većini slovenačkih novina i časopisa. Godine 1990. objavljen je njegov prvi strip album „Sperma in kri“ koji svojim hermetičkim sadržajem, sastavljenim iz citata Hegela, Lakana i Markiza de Sada, te prevashodno originalnim crtežom u stilu drvoreza, nije izašao iz žanra andergraunda. Stoga se Sitar 1992. godine odlučuje za profesionalan i komercijalan pristup, te u „Dnevniku“ deset godina objavljuje humoristički novinski strip „Bučmanovi“ koji je izašao i u četiri albuma. Do danas je objavio sedamnaest žanrovski različitih albuma, u rasponu od dečjih i tinejdžerskih, u kojima ga prvenstveno zanima odnos mladih prema ljubavi, seksu, alkoholu i drogama, preko erotskih, do njemu najdražih, društveno-kritičkih stripova, (...) a usredsređuje se na anomalije poput nacionalizma, šovinizma, rasizma, ksenofobije i homofobije koje su inače isprepletene u čitavom njegovom stripovskom opusu. Karakterističan je njegov album „Glave“ u kom, u pedeset kratkih priča koje se nadovezuju jedna na drugu, „secira“ celokupno slovenačko društvo. Njegov najjeretičniji, a ujedno i potpuno nezavisan strip koji se i u samoj tematici i u stilistici razlikuje, kako od stavova državnih institucija i mišljenja građanskih pokreta, tako i od bilo kakvih stripovskih modnih struja i uticaja, svakako je „Priča o Bogu“. Za fiktivnu biografsku priču „Dnevnik Ane Tank“, koja je prevedena na srpski i engleski jezik, dobio je 2008. godine nagradu „Zlatna kruška“ koja se u Sloveniji dodeljuje u oblasti najkvalitetnijeg omladinskog štiva. Pored stripova, bavi se i karikaturom, pa valja spomenuti njegovu adaptaciju starih slovenačkih poslovica u knjizi „Striposlovice“ koje u Sitarovom izvođenju dobijaju sasvim novo značenje. Bavi se i ilustracijom, a u tom domenu najintrigantniji su njegovi crteži Plautovih „Magaraca“. Na novosadskom Sajmu knjiga 2012. godine, nagrađene su mu ilustracije za roman „Belo-crveno“ Dorote Maslovske. Sitar je i veliki poznavalac stripa, te je napisao četiri knjige iz teorije i istorije stripa. Redovno piše recenzije i kritike za slovenački književni mesečnik „Literatura“, te teorijske tekstove u različitim revijama u Sloveniji i u svetu, pogotovo na području bivše Jugoslavije, gde je i čest i rado viđen gost različitih strip festivala.
VELjKO KRULČIĆ (Hrvatska)
(projekat: Andrija Maurović (1901-1981), dokumentarna retrospektiva)
Veljko Krulčić (Pula, 1962) je profesionalni novinar, izdavač i istoričar stripa. Intenzivno se bavi popularizacijom stripa - piše o stripu, priređuje tematske i samostalne izložbe u Hrvatskoj i inostranstvu, producira i piše scenarije za dokumentarne filmove o strip autorima, učestvuje na strip-festivalima, okruglim stolovima, seminarima i simpozijumima. Kustos je mnogih velikih retrospektivnih izložbi. Pokretač je i urednik više strip-biblioteka, autor više značajnih strip-monografija, priređivač i urednik brojnih albuma i knjiga stripa među kojima dominantno mesto zauzimaju publikovana dela Andrije Maurovića.
Između ostalog, inicijator je i nagrade za životno delo u području hrvatskog stripa „Andrija Maurović“ koju od 2009. godine dodeljuje udruženje „Art 9“.
Andrija Maurović bio je veliki slikar i još veći umetnik stripa. Svojim nadahnutim slikovnim serijama podsticao je maštu omladine još pre Drugog svetskog rata podučavajući je o pobedi pravde, istine i dobra nad zlom.
Poznatiji kao ilustrator, crtač stripova i slikar reklama za filmove, Andrija Maurović je svojim prepoznatljivim slikarskim rukopisom neodoljivo privlačio pažnju čitalaca naslovnim stranicama knjiga, časopisa, novinskih priča, te portretima filmskih glumaca i posebno uzbudljivim stripovima.
Svojevremeno su najtraženija zabavna izdanja bila, od stranih, „Šerlok Holms“ i „Arsen Lupen“, a od domaćih autora Zagorkini romani i Maurovićevi stripovi u „Oku“ i „Miki stripu“. Po naslovu njegovog najpoznatijeg stripa „Old Mickey“, Maurovića su nazivali Stari mačak. A taj Stari mačak, u saradnji sa sjajnim tekstopiscem, novinarom Franjom Fuisom, koji se potpisivao kao FRA MA FU, znao je da tako uzbudi čitaoce da su se nastavci njegovih stripova u pravom smislu reči grabili od prodavaca novina.
U danonoćnoj borbi s vremenom, pošto su novine, izdavači, kinematografi, svi iz dana u dan zahtevali nove nastavke, nove ilustracije i nove najave filmova, Maurović je u vremenskoj stisci imao malo slobodnih trenutaka za odmor od „komercijalnog” posla kako bi svoju umetničku dušu posvetio slikarskim platnima.
Tek povremeno, stizao je da na njima ovekoveči svoje more Bokokotorskog zaliva i pusti krila mediteranskoj duši da četkicom opeva lepote rodnog podneblja. Tamo, u mestu Muo, rođen je 29. marta 1901. godine. Poslednje godine života proveo je kao samotni čudak, živeći isposnički, drugujući s prirodom. Andrija Maurović umro je 2. septembra 1981. godine u Zagrebu.
DANIJELE MEUČI (Italija)
Danijele Meuči, (Daniele Meucci) poznat i kao Meu, italijanski je umetnik koji živi u Beogradu. Rođen je u Spilimbergu u oblasti Pordenone u severoistočnoj Italiji 1982. godine. Odrastao je u Luki, malom i prijatnom gradu gde je studirao umetnost na lokalnom „Pasalja“ umetničkom institutu. Odrastanje u Toskani odigralo je važnu ulogu u njegovom umetničkom razvoju, a Luka je predstavljala savršeno okruženje u kome je otkrio svoju ljubav prema stripu. Ovaj zanimljivi gradić poznat je, naime, po Festivalu stripa i igara, najvećem ove vrste u Evropi i drugom u svetu, posle tokijskog „Komiketa“.
Potom, oduševljen arhitektonskim dizajnom, Danijele odlazi na studije arhitekture na Univerzitet u Trstu. Njegova ljubav prema zgradama prisutna je u svim njegovim radovima. Nakon diplomiranja, radio je kao industrijski dizajner u Italiji, da bi se zatim preselio u Nemačku radi istraživanja svojih interesovanja na umetničkoj andergraund sceni u Berlinu. Ovaj grad koji je stecište umetnika, pružajući prostor za alternativno razmišljanje i boemski stil života, predstavlja izuzetno mesto za sve one stvaraoce koji vole da eksperimentišu. U ovom okruženju, Danijele 2015. godine postaje slobodni umetnik i počinje da radi kao solo ilustrator i logo dizajner.
U portazi za inspiracijom, on ipak napušta Nemačku da bi završio na Balkanu. Počevši od 2017. godine, sarađuje sa srpskom izdavačkom kućom „Komše“, za koju je do sada objavio dva naslova. Prvi je „Senke Beograda“, svojevrsna bojanka i zbirka skica grada u kome svako može da oslobodi sopstvenu kreativnost. Njegova druga knjiga je „Tesla - čovek koji je oblikovao budućnost“, grafička novela o istinskom životu Nikole Tesle objavljena u engleskom i srpskom izdanju. Ona je zasnovana na intervjuu koji je ovaj čuveni srpski pronalazač dao američkom časopisu „Liberti“ 1935. godine.
Ova grafička novela pruža uvid u kompleksnu i humanu ličnost Nikole Tesle, distancirajući se od njegovog izmišljenog lika, već prisutnog u stripu i na filmu. Ona je rezultat dvogodišnjeg istraživanja tokom koga je autor sakupio zanimljive i ne toliko poznate istinite priče o Teslinom životu. Reč je o grafičkoj noveli koja na 200 strana ekspresivnih akvarela oslikava Evropu i Sjedinjene Američke Države tokom tzv. Druge industrijske revolucije, kada je Tesla bio jedan od najvažnijih i najpoznatijih pronalazača.
Beograd je postao stalni izvor umetnikove inspiracije, a susret sa srpskom kulturom dao mu je bezbroj novih ideja. Šta je sledeće tek ostaje da se vidi.
SPECIJALNE NAGRADE I PRIZNANjA SALONA STRIPA:
SPECIJALNO PRIZNANjE SALONA 2022. ZA DOPRINOS SRPSKOM STRIPU
(Redakcijska komisija za dodelu priznanja za doprinos srpskom stripu: Jasmina Pucarević, predsednik; Miki Pješčić; dr Aleksandar Uzelac)
Dobitnik: Slobodan Ivkov (1959), Beograd
Slobodan Ivkov rođen je 7. februara 1959. u Subotici. Gimnaziju pohađa u Subotici i Somboru. Diplomirao je istoriju umetnosti i ekonomiju na Univerzitetu u Beogradu. Za diplomski rad iz predmeta sociologija na Ekonomskom fakultetu 1985. dobija Oktobarsku nagradu Beograda. Od 1986. do 1993. radi kao grafički dizajner. Od januara 1994. je u statusu slobodnog umetnika. Osim stripom, od 1979. profesionalno i kao neposredni stvaralac, bavi se grafičkim dizajnom, karikaturom, fotografijom, ilustracijom i fantastičnom književnošću. Najpoznatiji stripovi koje je crtao su iz serije „Zemljani“, ali je u raznim listovima i časopisima objavljivao i druge pojedinačne table i kaiševe. Samostalna izložba stripova u okviru Kulturnog centra Sombora 2002. bila je ujedno i prva izložba stripa u tom gradu. Bio je scenarista nekoliko stotina tabli stripova drugih stripara. Od 1979. pa sve do prestanka timskog delovanja sredinom osamdesetih, bio je pripadnik strip grupe „Beogradski krug 2“. Autor je više tematskih izložbi, od kojih je najveća i najpoznatija, 60 godina domaćeg stripa u Srbiji (u Srbiji i inostranstvu, 1995/1996), a zapažene su i „Mala istorija srpskog stripa“ (KCB, 1998), „Filharmonija i strip“ (Beogradska filharmonija, 2001), „Strip i pozorište“ (Bitef teatar, 1997). Bio je jedan od selektora beogradskog Oktobarskog salona 1998. Autor jedine izložbe najvećeg srpskog ilustratora Branislava - Brane Jovanovića (Kuća Đure Jakšića, 1999), kao i izložbe Dušana Gačića (KCB, 1999). Autor srpske selekcije stripova na kolektivnoj postavci „1h 59 min“ u francuskom Angulemu 2000. Od 1986. član je ULUPUDS-a. Do 2008. bio je u Dizajn sekciji, a od tada do danas je u Sekciji za teoriju, kritiku i istoriju umetnosti. Od 1987. član je i UNS-a. Predsednik Umetničkog saveta i član Upravnog odbora ULUPUDS-a bio je 2010-2012. godine, a predsednik i član Suda časti ULUPUDS-a 2015-2018. Od 1985. do gašenja lista „Mladost“ 1990. bio je urednik strip rubrike i kritičar. Od 1988. objavljuje tekstove o stripu u NIN-u, a od kraja 1991. je njegov stalni kritičar za strip. U periodu 2005 - 2006. o stripu je redovno pisao u kulturnoj rubrici „Politike“. Od januara 2007. do avgusta 2009. je u rubrici „Kultura“ beogradskog dnevnog lista „Blic“ imao redovnu kolumnu „Striparnica“, a od maja 2015. piše kolumnu „Stripologija“. U Svetskoj enciklopediji stripa Morisa Horna (Maurice Horn: The World Encyclopedia of Comics, Chelsea House Publishers, USA, 1998/2000) autor je odrednica o srpskim strip autorima. Primio je više nagrada za doprinos stripu. Pored ostalih: priznanje „Pavle Vasić“ (1996) koje zajedno dodeljuju Muzej primenjene umetnosti, FPU i ULUPUDS, kao i nagrade na festivalima stripa u Zaječaru (1996) i Leskovcu (2007). Dobio je i tri godišnje nagrade za stvaralaštvo ULUPUDS-a. Bio je predsednik i/ili član mnogih žirija. Od 2004. ima zvanje istaknuti umetnik. Živi i radi u Beogradu.
SREĆKO JOVANOVIĆ - nagrada izdavačke kuće „Dečje novine Dositej“ i Opštine Gornji Milanovac:
Dobitnik: Milija Belić (1954), Pariz, Francuska
Slikar, skulptor, teoretičar umetnosti Milija Belić jedan je od značajnijih predstavnika geometrijske apstrakcije u međunarodnim okvirima. Rođen je 1954. u Rudovcima, Srbija. Diplomirao je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 1978. godine. Odbranio je doktorsku tezu na Sorboni 1994, stekavši titulu doktora umetnosti i nauka o umetnosti Pariskog Univerziteta. Izlagao je na velikom broju samostalnih i kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu i dobitnik je više nagrada i priznanja. Objavio je sledeće knjige: „Meta art“ (SKC, Beograd, 1997), „Nebeske priče“ (Biblioteka grada, Beograd, 2000), „Apologija ritma“ (Apologie du rythme, L’Harmattan, Paris, 2002), „Omcikous“ (L’Age d’Homme, Lausanne, 2004), „Slika i svet“ (SKC, Beograd, 2004), „Fotografije 1964 – 1978“ (Narodna knjiga & Alfa, Beograd, 2008), „Spiritus Mundi“ (Red Box, Beograd, 2011), „Metafotografije“ Mirka Lovrića (Artget & Clio, Beograd, 2015), „Izazov modernosti“ (Arhipelag, Beograd, 2017), „Ecce homo“ (Čigoja & Društvo za kulturnu saradnju Srbija-Francuska, Beograd, 2019), „Ars longa“ (Umetnička galerija „Nadežda Petrović“, Čačak, 2020). Dela mu se nalaze u sledećim kolekcijama: Nacionalna biblioteka, Pariz; Muzej „Satoru Sato, Tome“ (Japan); Muzej savremene umetnosti, Beograd itd.
Već kao četrnaestogodišnjak osvaja prvu nagradu na konkursu za strip popularnog lista za mlade „Kekec“, uz komentar žirija: „Prefinjen osećaj za grafiku. Crtački najzreliji.“
Strip i ilustracija obeležavaju početke umetničke karijere, posebno saradnja sa „Dečjim novinama“ iz Gornjeg Milanovca u periodu od 1970. do 1975. godine. U to vreme, pored brojnih ilustracija objavljenih u listovima „Dečje novine“ i „Tik-tak“, realizuje i niz kratkih stripova sa svojim junacima, najpre za ediciju „Nikad robom“, a zatim i za reviju domaćeg stripa „Kuriri“.
„Karakteristično za strip jeste da je nakon konačnog raskola moderne a onda i savremene umetnosti sa figuracijom, upravo on (p)ostao utočište za slikare i druge vizuelne umetnike koji su želeli i umeli da crtaju ljude, životinje i predmete onakvima kakvi jesu. Belić će se ipak razvijati izvan toga, ostvarivši impozantnu karijeru u svetu apstraktne umetnosti, ali je umnogome u svojim stripovima pokazao da je dostojan naslednik velikana prošlosti sa stilom i poetikom koja evocira majstore poput Harolda Fostera ili Andrije Maurovića“, piše Pavle Zelić.
Redakcijska komisija u sastavu: Slobodan Ivkov, predsednik; dr Aleksandar Uzelac; Miki Pješčić, dodelili su Salonova priznanja najboljim domaćim izdavačima za period 2019-2022, i to:
PRIZNANjE ZA NAJBOLjEG IZDAVAČA DOMAĆEG STRIPA 2019-2022: dobitnik: FORMA B, Beograd
PRIZNANjE ZA NAJBOLjEG IZDAVAČA INOSTRANIH STRIP IZDANjA U SRBIJI 2019-2022: dobitnik: ČAROBNA KNjIGA, Beograd
OBELEŽAVANjE JUBILEJA SRPSKOG STRIPA 2022:
125 GODINA OD ROĐENjA ALEKSIJA RANHNERA
90 GODINA OD POKRETANjA ČASOPISA „VESELI ČETVRTAK“
85 GODINA OD POKRETANjA ČASOPISA „TARCAN“
70 GODINA OD OBNAVLjANjA ČASOPISA „POLITIKIN ZABAVNIK“
65 GODINA OD OSNIVANjA „DEČJIH NOVINA“
45 GODINA OD PRVE STRIP IZLOŽBE U SRBIJI (SKC BEOGRAD)
25 GODINA OD MEMOARSKE KNjIGE „KAD SE VOLGA ULIVALA U SAVU“ I
20 GODINA OD SMRTI SRPSKOG STRIPARA ĐORĐA LOBAČEVA
15 GODINA OD POKRETANjA SERIJE ALBUMA „VEKOVNICI“
PROGRAM SALONA:
PETAK, 30. SEPTEMBAR
10.00 - 21.00 Klub / BERZA STRIPA
8.00 - 20.00 / IZLOŽBE SALONA:
Srećna galerija / ISTOK SITAR, „LJUBAVNE PRIČE ISTOKA SITARA“, retrospektivna izložba. Autor postavke: Miki Pješčić
Galerija / ANDRIJA MAUROVIĆ, „MAUROVIĆ, STARI MAČAK, JOŠ JEDNOM (ILI - PRVI PUT) U BEOGRADU?“, velika dokumentarna retrospektiva. Autor izložbe: Veljko Krulčić, Zagreb, Hrvatska
Galerija Cirkus / „OVDE, NA OVOM MESTU…#2“, dokumentarna postavka o nekim od najznačajnijih gostiju Salona stripa. Autorka postavke: Jasmina Pucarević
Novi prostor / SLOBODAN IVKOV, DOBITNIK PRIZNANJA ZA DOPRINOS SRPSKOM STRIPU ZA 2022, autorska dokumentarna izložba
Mala sala / LAUREATI SALONA - DOBITNICI SALONOVOG PRIZNANJA ZA DOPRINOS SRPSKOM STRIPU, dokumentarna izložba. Autor postavke: Miki Pješčić
Galerija SKC Novi Beograd / GRAND PRIX SALONA, izložba pobedničkih radova sa dosadašnjih međunarodnih konkursa Salona stripa. Autor postavke: Miki Pješčić
13.00 velika sala / PRESS KONFERENCIJA SALONA STRIPA 2022. I OTVARANJE FESTIVALA
16.00 velika sala / PROMOCIJA IZDAVAČA
17.00 velika sala / PROMOCIJA IZDAVAČA
18.00 velika sala / MILIJA BELIĆ: PARALELNI SVETOVI (Dečje Novine - Dositej, Gornji Milanovac, 2022) / ECCE HOMO (Čigoja štampa / Društvo za kulturnu saradnju Srbija-Francuska, Beograd 2019), promocija stvaralaštva laureata nagrade SREĆKO JOVANOVIĆ za 2022. godinu
19.00 velika sala / VELJKO KRULČIĆ: „MAUROVIĆ, STARI MAČAK, JOŠ JEDNOM (ILI - PRVI PUT) U BEOGRADU?“, promocija retrospektivne dokumentarne postavke Andrije Maurovića i najnovijih publikacija o umetniku
20.00 velika sala / MONOGRAFIJA „GRIČKE VJEŠTICE“ ANDRIJE MAUROVIĆA, promocija (izdavač: Više od stripa, Sarajevo, BiH). Učesnici promocije: Veljko Krulčić, Midhat Ajanović, stručni saradnici na monografiji; Zoran Đukanović, autor najdužeg i najkvalitetnijeg eseja o „Gričkoj vještici“; Alija Balta, izdavač i urednik izdanja
SUBOTA, 1. OKTOBAR
10.00 – 21.00 Klub / Berza stripa
16.00 Klub / ANA GRIGORJEV: ART IN PROGRESS, live session, način nastanka ilustracije elektronskim alatima / javno, pokazno izvođenje rada
16.00 Velika sala / Promocija izdavača
17.00 Velika sala / TRIBINA BOSONE - REGIONALNI ČASOPIS ZA KULTURU STRIPA (izdavač: Više od stripa, Sarajevo, BiH) Učesnici tribine: Alija Balta, idejni tvorac, glavni urednik i producent; Midhat Ajanović; Zoran Đukanović, član saveta lista; Veljko Krulčić, stalni saradnik
18:00 Velika sala / „SAVREMENI ALATI ZA STRIP I DIGITALNU PRODUKCIJU“, predavanje
19.00 Velika sala / ISTOK SITAR, predstavljanje gosta Salona
20.00 Klub / ISTOK SITAR, potpisivanje albuma
20.00 Velika sala / DRAGAN TOMOVIĆ, GORAN MILUTINOVIĆ: „SJAJ I SENKA NEMANJIĆA“, promocija strip serijala („Sjaj i senka“ d.o.o Beograd, 2021)
NEDELJA, 2. OKTOBAR
10.00 – 21.00 Klub / Berza stripa
16.00 velika sala / SLOBODAN IVKOV: JUBILEJI SRPSKOG STRIPA U 2022. GODINI, predavanje
17.00 velika sala / PRIZNANJE SALONA ZA NAJBOLJEG IZDAVAČA INOSTRANIH STRIP IZDANJA U SRBIJI 2019-2022: ČAROBNA KNJIGA, BEOGRAD, promocija izdavača
18.00 velika sala / Danijele Meuči, predstavljanje gosta Salona
19.00 Klub / Danijele Meuči, potpisivanje albuma
19.00 velika sala / Priznanje salona za najboljeg izdavača domaćeg stripa 2019-2022: FORMA B, Beograd, promocija izdavača
(Međunarodni salon stripa zadržava pravo izmene i dopune programa)